پرش لینک ها
دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:

با گسترش اینترنت و آنلاین شدن ارتباطات و بسترهای فروش، نیاز به بازرگانی و فروش در بستر اینترنت نیز افزایش پیدا کرد. به زبان ساده، به مجموعه اقداماتی که در بستر اینترنت برای معرفی و تبلیغات محصول انجام می‌دهند، دیجیتال مارکتینگ می‌گویند. در ادامه به طور کامل و جامع به مفهوم دیجیتال مارکتینگ به بیان ساده خواهیم پرداخت.

انواع شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ

تبلیغات و بازاریابی در اینترنت، امتیاز و معایب بسیاری دارد. از آن جایی که اینترنت بستر مناسبی برای تفریح و وقت‌گذرانی کاربران است، نیاز است دیجیتال مارکترها از مجموعه اقداماتی پیوسته و دقیق برای مدیریت بهتر استفاده کنند. از انواع شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. بازاریابی محتوا

مثل مهم و کاربردی در این مورد وجود دارد. در دیجیتال مارکتینگ، محتوا پادشاه است و در واقع کلیدی‌ترین بخش دیجیتال مارکتینگ را می‌سازد.

2. بهینه‌سازی موتور جستجو

در ادامه جداگانه، به این مورد خواهیم پرداخت.

 3. ایمیل مارکتینگ

ارسال ایمیل به کاربران سایت، جهت اطلاع‌رسانی، حفظ مشتری، ارائه امتیاز ویژه و سایر خدمات در برنامه زمانی و سناریو تبلیغاتی مشخص.

4. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

مجموعه سناریوهایی که تیم دیجیتال مارکتینگ برای ارائه محصول، در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند. بدیهی است هر شبکه اجتماعی شیوه تبلیغات و تعامل مخصوص به خود را دارد.

بازاریابی شبکه های اجتماعی از زیر شاخه های دیجیتال مارکتینگ است.

5. افیلیت مارکتینگ

همکاری در فروش است. در واقع افیلیت کار، نه مالک محصول است و نه صرفاً مسئول دیجیتال مارکتینگ. بلکه رابطی بین این دوحالت بوده و کمیسیون مشخصی برای فروش دریافت می‌کنند.

سئو چیست؟

سئو به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است
به طور کلی، به بهینه‌سازی سایت  برای موتورهای جستجو (مانند موتور جستجو گوگل) سئو می‌گویند که مخفف عبارت کامل Search engine optimization است. از عبارت‌های رایج که به جای سئو استفاده می‌شود می‌توان به بهبود سئو، سئو کردن و سئوسازی و… اشاره کرد.

در واقع اگر سایتی مطابق با اصول سئو نگهداری و آپدیت شود، به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که سایت چه محتوایی داشته و چطور می‌توان آن‌ها را به کاربران سایت نشان داد. به عبارت دیگر، تمام هدف موتورهای جستجو، نمایش بهترین و مرتبط‌ترین نتایج و مطالب به کاربران است و راه رسیدن به این مقصود، دنبال کردن اصول سئو است.

یکی از مهم‌ترین معیارها در این مهم، ترافیک ارگانیک (هر کاربر واقعی و نه تعداد ورود کاربر به سایت) است. از مهم‌ترین اهداف سئویی دیجیتال مارکتینگ، رسیدن به سه رتبه برتر کلمات کلیدی است که به خوبی بر روی فروش تاثیر می‌گذارد.

برای آن که به اهمیت سئو در دیجیتال مارکتینگ پی ببرید تنها کافی است از بازارهای آنلاین دیجیتال مارکتینگ اطلاع یابید: در این تقسیم‌بندی ساده، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات کلیکی (بر سایر سایت‌ها و پلتفرم‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی؛ 50 درصد و از سوی دیگر سئوی سایت 50 درصد دیگر زمینه فروش آنلاین را می‌سازد.

بهینه‌سازی سایت چیست؟

همانطور که در بالاتر هم اشاره شد، بهینه‌سازی سایت فرآیند ایجاد و اصلاحاتی برای رسیدن به فروش و جذب کاربر بیشتر در سایت و سایر پلتفرم‌های آنلاین است. روشن است که هدف هر نوع کسب‌ و کاری با بیزنس دیگر متفاوت است و نیاز به سناریو دیجیتال مارکتینگ و اجرای مخصوص به خود دارد اما در نهایت هدف اصلی و عمده همه کسب و کارهای آنلاین، نمایش بیشتر و بهتر خود به کاربران است.

در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین موارد بهینه‌سازی اشاره خواهیم کرد:

1. بهینه‌سازی سایت برای موبایل

بسیاری از کاربران سایت‌ها صرفاٌ از موبایل برای ورود به سایت استفاده می‌کنند (چیزی نزدیک به 52% از کل کاربران سایت) بنابراین بسیار مهم است که سایت بنا به کاربران موبایلی نیز تنظیم و نگهداری شود.

2. بهینه‌سازی سرعت سایت

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید در بهینه‌سازی سایت انجام شود، کاهش سرعت لود سایت تا حداقل‌ترین زمان ممکن است. با سرعت بالایی که دنیای اینترنتی دارد، هر سایت تنها به سه ثانیه برای لود شدن مهلت دارد و اگر بیش از این زمان ببرد، علی‌رغم تمام محتوای سئو و اصولی‌ خود، به راحتی کاربر را از دست می‌دهد.

یکی از ساده‌ترین کارها برای سبک نگه داشتن حجم سایت و بهینه‌سازی سرعت سایت، استفاده از عکس‌ یا فیلم‌های کم‌حجم یا کامپرس شده است که در عین حفظ کیفیت عکس یا فیلم، از آپلود محتوای پرحجم خودداری می‌کند.

3. بهینه‌سازی موتورهای جستجو

که در بالا به اختصار توضیح داده شد.

بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو یا سئو از شاخه های دیجیتال مارکتینگ است.

4. استفاده از محتوای یونیک و به‌روز

یکی از مهم‌ترین راه‌های بهینه‌سازی سایت، استفاده از محتوای اورجینال و به‌روز است. استفاده از محتوای سایت‎های دیگر بدون ذکر منبع (رفرنس) عواقب بسیار زیادی برای سایت دارد. کاربران با جستجوی کلمه کلیدی وارد سایت شده و بهترین راه برای جذب آن‌ها، استفاده از مطالب کاربردی و درست است.

در این مسیر، مهم است نوشته‌ها و مطالبی که در سایت قرار می‌گیرند، اولاً به‌روز و اصل بوده و ثانیاً شفاف و دقیق بیان شده باشد تا کاربران از وقت‌گذرانی در سایت خسته و سردرگم نشده و زمان بیشتری را برای ارتباط بگذرانند.

علاوه بر این مدیرمحتوا موظف است مطالبی که در سایت قرار می‌دهد را به گونه‌ای مرتب کرده و نمایش دهد که کاربران در یک نگاه کلی، به تعریفی اجمالی از خدمات یا محصولات سایت دست یابند و دچار سردرگمی یا حل کردن معما نشوند.

خدمات رسانه‌ای حرفه‌ای و جامع

در بالا اشاره‌ای جامع و کلی به فواید و شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ داشتیم. اگر می‌خواهید تجارت شما در دنیای پررقابت دیجیتال امروزی حرفی برای گفتن داشته باشد، می‌بایست نیروهای خود را در زمینه‌های آنلاین تجهیز و تقویت کنید. تنها راه رسیدن به این مهم، از طرییق ایجاد استراتژی دیجیتال مارکتینگ قوی است.

شما می‌توانید با هزینه بسیار بالا، تیم دیجیتال مارکتینگ خود را داشته و یا با بهایی مقرون به صرفه از خدمات رسانه‌ای حرفه و جامع برون‌سپاری شده استفاده کنید. بدون برنامه اصولی و درست بازاریابی آنلاین، تمام تلاش‌های دیگر شما برای ارائه محصول یا خدمت با مشکل مواجه می‌شود. به عنوان یک تجارت الکترونیک کوچک یا بزرگ، تنها راه رسیدن به رشد پایدار در کسب‌ وکار اینترنتی استفاده از حداکثر تلاش‌های بازاریابی است و همان‌طور که گفته شد، مقرون به صرفه‌ترین راه، استفاده از خدمات رسانه‌ای جامع و حرفه‌ای است.

چرا که با برون‌سپاری برنامه‌ها و کمپین‎های تبلیغاتی خود، ریسک هر نوع آزمون و خطا و شکست را تا حد بسیار زیادی کاهش داده و می‌توانید به وسیله همکاری با یک تیم قوی و باتجربه، در کوتاه مدت به نتایج بسیار خوبی برسید.

از مهم‌ترین فواید استفاده از خدمات رسانه‌ای حرفه‌ای و جامع حضورمدیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. نتایج قابل سنجش: برخلاف بازاریابی سنتی، همه اقداماتی که در بستر آنلاین انجام می‌شوند، قابل اندازه‌گیری بوده و به این ترتیب سرعت تحلیل نقاط قوت و ضعف بیشتر بوده و ریسک شکست خوردن پایین می‌آید.
  2. قابلیت شخصی‌سازی: شما با سفارش سناریوهای دیجیتال مارکتینگ از حضورمدیا می‌توانید خدماتی منحصر به کسب و کار خود دریافت نمایید.
  3. هزینه پایین: برون‌سپاری خدمات دیجیتال مارکتینگ، هزینه بسیار کمتری نسبت به استخدام تیم دیجیتال مارکتینگ برای شما خواهد داشت.
  4. بهینه‌سازی سایت: موتور جستجوی گوگل، پراستفاده‌ترین موتور جستجو است و اهمیت زیادی در دیجیتال مارکتینگ دارد. به فواصل زمانی مشخصی، تعریف گوگل از اعتبار سایت‌ها تا حدودی تغییر می‌کند و فرضاً اصول سئو کردن مطالب در سال 2022 با سال 2023 فرق پیدا می‌کند. بنابراین نیاز است تا کارهای مهمی مانند بهینه‌سازی سایت (یا سئو) از طریق تیم حرفه‌ای و به‌روز انجام شود تا خللی در امور کسب و کار آنلاین شما پیش نیاید.

شما از طریق همکاری با سایت حضورمدیا و تیم تخصصی آن می‌توانید در جنبه‌های گوناگون دیجیتال مارکتینگ مانند تولیدمحتوا، ایده‌پردازی، انتشار محتوا از طریق شیوه‌های اصولی سئو کردن مطالب، گرافیک، مشاوره تبلیغات، طراحی و بهینه‌سازی سایت، مدیریت شبکه‌های اجتماعی و… استفاده کنید.

امیر حسین فتحعلی زاده

دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی (ره) تهران

سایر مقالات نویسنده

linkedin-sfathiلوگوی ایتالوگوی اینستاگرام

 

پیام بگذارید

error: کپی رایت مجاز نیست!!!